Kan medlemsavgift i ideell förening swishas till ett privatkonto?

Hej! Jag är ordförande i en ideell förening. Jag undrar om det är ok att medlemmarna swishar medlemsavgiften till mitt privata konto hos Nordea och jag senare sätter in pengarna som en klumpsumma på föreningens konto eftersom vi känner att 500 för att kunna ta emot swish till kontot hos Nordea inte är något vi vill lägga ut när det borde vara gratis. Så vad är ok?

Mvh Gustav

Lawline svarar

Ideella föreningar omfattas i Sverige inte av någon särskild lagstiftning. Förutom att föreningen ska ha en stadga och en styrelse finns det i princip inga krav på hur föreningens verksamhet ska bedrivas (förutom att föreningen naturligtvis måste följa skattelagstiftning och liknande).

Angående den specifika frågan angående lagligheten i att medlemmarna hänvisas till att swisha medlemsavgiften till ordförandens bankkonto så finns det alltså ingen lag som hindrar detta förfarande. Medlemsavgiften är inte skattepliktig, därmed blir det heller ej problematiskt skatterättsligt. Föreningen kan givetvis välja att i sina stadgar reglera hur ekonomin ska skötas.

Detta är den mest ekonomiska lösningen för föreningen och det kan därmed vara vettigt att ni använder denna lösningen. Risken som kan uppstå är att föreningens övriga medlemmar blir misstänksamma över hur intäkterna hanteras. Detta bör dock kunna undvikas genom att du, vilket jag tror är gratis på alla banker, startar ett särskilt konto via din internetbank och ansluter ditt swish till detta, döper det till föreningens namn och sedan löpande redovisar vad som kommer in respektive går ut ifrån kontot. Det problematiska med Swish är att det endast kan anslutas till ett bankkonto per mobiltelefonnummer, jag gissar därmed att Swish kommer att vara anslutet till exempelvis ditt lönekonto vilket kan vara en nackdel då pengarna beblandas med dina privata medel och att det blir därmed svårare att redovisa och bokföra föreningens ekonomiska transaktioner. Det är dock helt okej att göra på detta vis under förutsättning att pengarna används till föreningens verksamhet och att inga ekonomiska brott görs med föreningens pengar.

Varmt lycka till med det fortsatta föreningsarbetet!

Med vänlig hälsning,

Joakim SynnergrenRådgivare