Kan min egendom bli utmätt för min väns skulder?

Hej, jag har en vän som är skriven på min adress. Han flyttade från Sverige för 2 år sedan och är bosatt utomlands. Nu har han fått en stämning om återbetalning av en bankskuld som kan komma att utmätas. Om det tas beslut om utmätning i domstol, kan man utmäta mina ägodelar i bostaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från att din fråga gäller lös egendom.

Huvudregeln är att egendom kan utmätas om den tillhör eller anses tillhöra gäldenären (se 4 kap. 17 utsökningsbalken (UB)). Gäldenären, som är din vän i detta fall, kommer vid en eventuell utmätning att genomgå en utredning där Kronofogden bedömer om en viss egendom tillhör honom eller inte.

Det innebär att din egendom som huvudregel inte kan utmätas för din väns skulder. Det gäller även om egendomen skulle anses vara i eran gemensamma besittning (se 4 kap. 19 § andra stycket UB).

Jag råder dig till att kontakta din vän och be honom att göra en adressändring. Om det inte är möjligt kan du kontakta Skatteverket för att underrätta dem gällande detta. Du bör även kontakta Kronofogden om du får post adresserad till din vän från myndigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare