Kan min hustru göra anspråk på mitt patent vid eventuell skilsmässa?

Hej!

Hur fungerar det att om jag som är privatperson(enskild firma) ansöker idag och får ett patent, men sedan skiljer mig från min hustru. Kan min hustru göra anspråk på patentet? Är patentet min IP(Intellectual Property) egendom och ingår därmed inte i bodelning?

Hur skall jag göra för att min hustru inte skall kunna göra anspråk på del av, eller "värdet" av mitt patent?

Kan jag söka patentet nu, utan att vara minsta orolig att förlora 100% kontrollen/ägandet vid en ev skiljsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du som privatperson ansöker om ett patent och sedan skiljer dig från din hustru har hon inte rätt att göra anspråk på någon del av patentet. Detta med anledning av att det i 10 kap 3 § äktenskapsbalken stadgas att " Rättigheter som inte kan överlåtas eller som i annat fall är av personlig art inte ska ingå i bodelning om det skulle strida mot vad som gäller för rättigheten".

Med rättigheter av personlig art avses sådant som är kopplat till den ideella rätten d.v.s. immateriella ting som patenträtt eller varumärkesrätt.

Av denna anledning behöver du inte vara minsta orolig för att förlora kontrollen eller ägandet vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare