FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/04/2018

Kan min man adoptera min son då jag har ensam vårdnad och pappan inte har någon kontakt med min son?

Kan min man adoptera min son då jag har ensam vårdnad och pappan har inget umgänge eller någon form av kontakt alls med min son??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption hittar du i föräldrabalken (FB).

Din man kan adoptera din son, men det finns lite villkor för att det ska vara möjligt.

Om din son är 12 år eller äldre ska han som huvudregel få godkänna adoptionen själv (FB 4 kap. 5 §).

Vanligtvis ska alltid föräldrar godkänna att deras barn adopteras. Det betyder att din sons pappa egentligen måste godkänna adoptionen. Det finns undantag från det när en förälder till exempel inte har någon del i vårdanden eller befinner sig på okänd ort (FB 4 kap. 5a §). På din beskrivning låter det som att pappan inte har något alls med din son att göra, vilket skulle betyda att ni inte behöver hans godkännande för att få igenom adoptionen. Dock kan det hända att han blir tillfrågad av domstolen hur han ställer sig inför adoptionen och att de kommer ta med det i beräkningen.

Det är till sist domstolen som ska bestämma om adoptionen få göras. De får godkänna adoptionen om det är till fördel för din son och om din man har eller vill uppfostra honom, eller om det finns någon annan omständighet som ger dem anledning att godkänna adoptionen (FB 4 kap. 6 §). Eftersom det är din man som ska adoptera sonen antar jag att ni lever tillsammans och att din man redan är en del av din sons uppfostran eller har planer på att bli. Det betyder att det inte finns några hinder för domstolen att godkänna en adoption.

För att ansöka om adoption ska ni skicka in en skriftlig ansökan till tingsrätten. Ni kan hitta en förtryckt blankett att fylla i här. För att ta reda på vilken tingsrätt ni ska skicka ansökan till kan ni titta på domstolarna hemsida här. Där hittar du också info om hur ni betalar ansökningsavgiften.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare