Kan min sambo begära att jag ska betala henne pengar i bodelningen istället för en uppdelning av egendomen?

Hej!

Har avslutat ett samboförhållande för några dagar sedan och är i en process där vi ska dela upp våra gemensamma saker vi köpt ihop. Har bland annat en säng vi fått som en gåva av hennes föräldrar. Hon vill att jag behåller allt i lägenheten men att jag måste betala henne en summa för sakerna. Har hon rätt att kräva mig på pengar för detta eller har jag rätt att dela upp sakerna istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid bodelning enligt sambolagen (SamboL) ska samboegendomen delas upp mellan er (8 § SamboL). Först görs en andelsberäkning i samboegendomen (12 § SamboL) och en skuldtäckning (13 § SamboL). Det som återstår av samboegendomen efter att avdrag gjorts för att skulderna ska täckas läggs samman och delas lika mellan samborna (14 § SamboL).

I den s.k. lottläggningen som sedan sker har som huvudregel en sambo rätt att på sin lott få det som den sambon äger. Det finns ett undantag som innebär att den sambo som bäst behöver bostaden och bohaget har rätt att få egendomen i avräkning på sin lott (16 § SamboL). En sambo har även rätt att i stället för att lämna egendom den äger till den andra sambon betala motsvarande belopp i pengar (17 § SamboL).

Som svar på din fråga innebär det att ni kan komma överens om att du ska behålla all er samboegendom och betala henne motsvarande summa i pengar. Däremot kan din sambo inte begära att du ska behålla allt och betala henne en summa för sakerna.

I ditt fall räcker det förhoppningsvis att du informerar din sambo utifrån detta svar med vad som gäller. Om ni ändå inte kan komma överens kan du kontakta en jurist för vidare vägledning och eventuellt biträde. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline.

Dennis LavessonRådgivare