Kan min sambo kasta ut mig från lägenheten som han äger?

Hej!

Jag och min pojkvän har varit ihop i ungefär ett år men aldrig bott tillsammans. Nu vill han köpa en lägenhet och tanken är att jag så småningom ska flytta in, men jag har inte råd att vara med och köpa den. Är jag på något sätt skyddad av sambolagen när jag flyttar in, eller kan jag (i värsta tänkbara fall) hamna på gatan utan vidare rätt till bostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL) och jordabalken (JB).

Du skyddas bara av sambolagen om han köper lägenheten för att ni ska bo där ihop

För att du ska skyddas av sambolagen krävs att lägenheten som din pojkvän köper är till för att ni båda ska bo där (3 § SamboL och 5 § SamboL). Jag har svårt att tro att det fallet du beskriver faller in under detta, eftersom att du så småningom ska flytta in - men att det inte är säkert (och att han därmed köper lägenheten för sin egen skull).

Men skulle det vara så att han visst köper den för att ni båda ska bo där, då ska lägenheten ingå i bodelningen om ni ska sluta vara sambor (8 § SamboL), vilket ju innebär ett skydd för dig rent ekonomiskt - eftersom att värdet av den kommer att delas på er. Dock ska man observera att denna kanske inte kommer att ingå om ni inte varit sambor länge, det anses då inte rimligt (15 § SamboL).

Du skulle kunna ses som inneboende med rätt till tre månaders uppsägningstid

Om det inte är så att sambolagen skyddar dig, så kan jordabalken göra det. Du bör kunna ses som en inneboende i lagens mening, eftersom att du bor där och att du (förmodligen) betalar en summa varje månad för att få göra det. Skulle din sambo därför vilja kasta ut dig, så har du tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Det är en trygghet att veta att din pojkvän inte kan kasta ut dig med kort varsel.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att sambolivet kommer att gå bra! Hör gärna av dig om du har någon mer fundering.

Med varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare