FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/11/2018

Kan någon som inte är svensk medborgare köpa fast egendom i Sverige?

Hej. Intressant webbplats ni har. Min fråga: Min bror har beviljats uppehålls- och arbetstillstånd (två årigt). Kan han köpa fast egendom såsom bostadsrätt , en kiosk eller liknande i Sverige?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige föreligger inget krav på att man måste vara svensk medborgare för att få köpa fast egendom. Det enda som krävs är att din bror uppfyller eventuella krav som kan finnas för köpet, till exempel att det upprättas ett skriftligt avtal som undertecknas av både köpare och säljare vid köp av fast egendom (4 kap. 1 § jordabalken).

Vidare får inte bostadsföreningar uppställa krav på svenskt medborgarskap för inträde i bostadsrättsföreningen (2 kap. 2 § bostadsrättslagen).

Det finns alltså inga hinder för din bror att köpa fast egendom!

Jag hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare