Kan övriga bröstarvingar avverka ett dödsbo utan att informera alla om detta?

Hej. Kan övriga bröstarvingar avverka ett dödsbo utan att informera alla om detta? Samt utan godkännande från alla bröstarvingar? Vi är 6 syskon där 5 har vad jag förstått gott ihop och avverkat dödsbo efter mamma. Hon bodde ensam i hemmet. 98% av alla beslut och information händer utan min kännedom. Eller dem bara ger mig information när dem har bestämd säker som jag skall bara acceptera.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett dödsbo upphör att existera när alla dess tillgångar är skiftade. Detta sker genom ett arvskiftesavtal som samtliga dödsbodelägare behöver godkänna. De kan alltså inte underteckna eller skifta tillgångarna om du inte godkänner. Eftersom avtalet inte är godkänt av alla delägare (du har ju inte godkänt) så kan du vända dig till en arvskiftesman som hjälper dig att ta tillvara din rätt gentemot de övriga delägarna i dödsboet (18 kap. 1 och 23 kap. 5 §§ ÄB).

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du några andra funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen,

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare