FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/09/2018

Kan personal på systembolaget neka mig att handla?

Hej!

Kan personal på systembolaget neka mig från att handla. Jag är självklart över tjugo och nykter. Jag kan ju inte gå någon annanstans pga deras monopol.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap 8 § alkohollagen kan personal på bland annat Systembolaget har rätt att neka försäljning av alkohol om köparen:

-Är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel-Misstänks olovligen ska tillhandahållas någon annan. Det kan exempelvis vara langning till minderårig. Langning innebär att man olagligt köper ut, säljer eller ger bort alkohol till personer under 20 år. Detta framgår av 3 kap 7-8 §§ alkohollagen.

Så svaret är: Ja, de kan neka dig och handla om de har någon av ovanstående misstankar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare