FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2018

Kan privatpersoner avtala att konsumentköplagens ska tillämpas dem emellan?

<p>Jag och min kompis är privatpersoner som har kommit överens om att jag ska köpa min kompis segelbåt för 100 000 kronor. I köpekontraktet står angivet att "I händelse av tvist mellan parterna med anledning av köpet ska KKL:s regler tillämpas". </p><p>Vad gäller? Kan parterna, alltså vi två, göra så?</p>

Lawline svarar

<p>Hej!</p><p>Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!</p><p>Mellan privatpersoner gäller köplag (1990:931). <strong>Lagen </strong>är en så kallad dispositiv lag som kan tillämpas på nästan alla köp av lös egendom. Att lagen är dispositiv betyder att den endast tillämpas på en transaktion om inte annat följer av avtal, partsbruk, handelsbruk eller annan sedvänja som finns mellan parterna ifråga (3 § köplagen). Detta innebär i princip att köplagen tillämpas när parterna inte har kommit överens om att annat ska gälla mellan dem. Sålunda ska inte konsumentköplagen tillämpas mellan parterna. Men har de kommit överens om att så ska vara fallet, bör den överenskommelsen vara giltitg.</p><p>Om avtalet skulle innehålla regler som man kan anse vara oskäliga kan de dock jämkaseller åsidosättas med hjälp av 36 § avtalslagen. Det kan möjligtvis anses oskäligt att konsumentköplagen tillämpas emellan två privatpersoner, eftersom konsumentköplagens bestämmelser tillerkänner köparen större skydd än vad köplagen gör, vilket skulle försätta säljaren i en orimligt ofördelaktig situation.</p><p>Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!</p>

Pontus SchenkelRådgivare