Kan syskon söka ersättning vid dödsolycka i trafiken?

Vem kan söka ersättning vid dödsolycka i trafiken kan syskon söka eller vad gäller.gäller inte mej men mina närmaste

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid personskador i en olycka i trafiken ska trafikskadeersättning betalas till den som skadats (1 § och 8 § trafikskadelagen). Med personskador menas att en människa skadats.

Om någon avlidit i en trafikolycka ska ersättning betalas för begravningskostnader, förlust för underhåll och till anhörig som på grund av dödsfallet har skadats, t.ex. fått en psykisk chock av det som hänt (8-11 § trafikskadelagen, 5 kap. 2 § skadeståndslagen).

Det innebär att ett syskon inte kan söka trafikskadeersättning bara på grund av att man är syskon.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Emma FrostRådgivare