Kan syskons och halvsyskons barnbarn bli arvtagare?

Fråga om arvsrätt efter min moster.

Min mosters föräldrar är avlidna. Hennes enda halvsyster och hennes enda helsyster är avlidna. Halvsystern och helsystern har sammanlagt 8 barn varav 3 är avlidna, men deras sammanlagt 7 barn lever. Ingår dessa 7 barn i dödsboet och ska därmed kallas till bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du undrar över regleras i 2 kap 2 § ärvdabalken. Där sägs att i ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar om syskonet var arvtagare på grund av att föräldrarna till den avlidne gått bort. Detta kallas för istadarätt, och betyder att barn och barnbarn till syskon kan ärva i det fallet att deras föräldrar också är avlidna.

Samma sak gäller enligt 2 kap 2 § ärvdabalken för halvsyskon. För halvsyskon gäller dock som huvudregel att de endast ärver från den halvan av kvarlåtenskapen som skulle gått till dennes förälder. Det blir alltså en mindre andel av arvet som halvsyskon är berättigade till.

Alltså ska barnbarnen till syskonen vara med på bouppteckningen då de blir arvtagare.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare