Kan vår samfällighetsförening ändra beslut om tillhandahållande av centralanläggning till fiber?

Hej! jag representerar en samfällighetsförening med 12 fastigheter/familjer.

Det finns ett "anläggningsbeslut" om att samfälligheten skall tillhandahålla en centralanläggning för TV

tillgänglig för samtliga hushåll.

Går det att ändra ett sådant beslut och vad skulle det kosta och hur går det till? Samfälligheten har idag fibermöjligheter i området att ansluta sig till.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i det följande redogöra för huruvida ni kan fatta ett sådant beslut. Jag redogör för detta med stöd av praxis.

Rättsfall 1 – NJA 1989 s. 291

Som framgår av förarbetena till anläggningslagen (1973:1149) kan vid inrättande av gemensamhetsanläggningar (centralanläggning, fiber etc.) hänsyn tas till fördelar av social natur, och frågan i vad mån så bör ske har ansetts böra bedömas mot bakgrund av de värderingar som råder vid varje särskild tidpunkt (prop 1973:160 s. 150). Till de angelägenheter som inom sammanhängande bostadsområden många gånger på ett tekniskt och ekonomiskt fördelaktigt sätt kan tillgodoses genom gemensamhetsanläggningar, hör mottagning av radio- och TV-sändningar (centralantenner). Det är naturligt att sådana anordningar utformas så att de motsvarar vid varje tid förhärskande anspråk inom givna ekonomiska och tekniska ramar. I kompetensområdet för en samfällighetsförening som har till uppgift att förvalta en anläggningssamfällighet ingår enligt förarbetena till lagstiftningen alla åtgärder som kan hänföras till utförande och drift av anläggningen (prop 1973:160 s. 375). Också förnyelse av tekniska anordningar som ingår i anläggningen måste höra dit. Tekniska anordningar som ingår i gemensamhetsanläggningar måste förr eller senare förnyas. Om en anläggning förvaltas av en samfällighetsförening är det föreningens beslutande organ som med beaktande av föreningens ekonomiska förutsättningar har att bestämma när och i vilken takt detta bör ske.

Rättsfall 2 – Mark- och miljööverdomstolen mål nr. F 6837-12

Av utredningen i målet framgår att föreningen har haft behov av att byta ut TV-kabelnätet. Mark- och miljödomstolen anför att även förnyelse av tekniska anordningar ingår i kompetensområdet för en samfällighetsförening med uppgift att förvalta en anläggningssamfällighet. Att exempelvis en eterburen anläggning byggs om till en anläggning för kabelburna sändningar innebär således inte att det blir en anläggning av principiellt annan art. Frågan kan avgöras av föreningens beslutande organ, även om den har en stor ekonomisk betydelse. Införandet av FiberLAN ansågs sålunda i och för sig vara förenligt med ändamålet med gemensamhetsanläggningen, samfällighetslagens bestämmelser och föreningens stadgar. Det ska även noteras, att det i detta fall anfördes, att teknikutvecklingen är sådan att samma tekniska anordning kan användas för olika tjänster. Konsumenter erbjuds därvid inte bara TV utan även internetuppkoppling och telefoni via fiber. Ofta tillhandahålls dessa tjänster gemensamt, vilket kan vara fördelaktigt från ekonomiska utgångspunkter vid en upphandling.

Beslutsordning

Samtliga delägare beslutar gemensamt vid förvaltningen av samfälligheten (6 § lag om samfälligheter (LfS)). I ett sammanträde mellan delägarna kan beslut endast gälla om det råder majoritetsbeslut. Vid lika röstantal gäller den mening ordförande biträder (2 § LfS). Det bör tilläggas, att ett beslut kan anses vara obehörigt fattat, om inte samtliga delägare beretts möjlighet till sammanträdet och fått information om att sammanträdet kallas för ett särskilt beslut; så kallade formella brister i beslutsgången (15 § LfS).

Slutsats

Ni kan vid sammanträde – föreningens beslutande organ – besluta om att samfälligheten ska tillhandahålla fiber istället för enbart centralanläggning. Kostnaden för detta kan jag emellertid inte besvara mer precist. Uppskattnings bör den dock uppgå till ca 15 000 – 30 000 SEK per medlem.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare