FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/07/2018

Kan vi få betalt av försäkringen för våra skador?

Hej! Jag har skadat min högra bröst då jag var på gymmet och körde "cable flys" Då skadade jag min bröst och jag kan inte lyfta tunga saker och får ont när jag gör vissa rörelser. Har haft skadan i ett är och det har inte gått över. Jag sökte till muskelgymnast och hon visste inte vart jag hade skadat mig. Fick några övningar men det hjälpte inte.

Min pappa fick "full biceps tear" och fick blå och röd biceps. Detta hände för ungefär 3 år sedan. Och jag undrar om jag kan få skadestånd från försäkringen för att jag har skadat min bröst, och även undrar jag om min pappa kan få det också. (Juste en doktor sa till min pappa att man kan inte göra något åt hans biceps så han får leva med det resten av livet).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om försäkringsavtal hittar du i försäkringsavtalslagen, som huvudsakligen innehåller tvingande bestämmelser rörande information som måste lämnas till försäkringstagaren innan och efter köp av försäkring. Lagen nämner inte mycket specifikt om vilka avtalsvillkor som ska finnas med i en försäkring, varför allmänna avtalsrättsliga regler istället blir tillämpliga. För att ni ska kunna få betalt av ert försäkringsbolag för era skador krävs alltså att detta står med i avtalet, och vanligtvis kan man hitta det i försäkringsbolagets allmänna villkor.

Eftersom jag inte vet vilken försäkring du har kan jag alltså inte ge dig ett konkret svar på din fråga. Jag rekommenderar dig istället att du kollar upp vad som gäller för just ditt försäkringsavtal, antingen genom att läsa igenom bolagets villkor eller genom att kontakta dem och fråga.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare