Kommer min skuld hos Kronofogden att ha betydelse för mitt arvsavstående?

Hej

Jag har avstått mitt arv från min far till mina döttrar. Då det kändes bättre så. Nu till min fråga: Jag har skulder hos kf, kommer det att inverka?

Nu är det säkert inga stora summor vi pratar om bara någon tusenlapp.

Tacksam för snabbt svar

Lena

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett arvsavstående innebär att du - såsom arvinge - har avstått ditt arv till förmån för dina legala arvingar (barnen). Detta innebär att barnen träder in som dödsbodelägare i ditt ställe och tilldelas din lott.

Vad gäller skulder till Kronofogdemyndigheten finns det en risk vid arvsavstående för att avståendet kan komma att betraktas som en gåva, vilket kan medföra att borgenärerna till den som avstått arvet ansöker om att denne ska försättas i personlig konkurs och därigenom kräva att gåvan ska gå åter genom s.k. återvinning (1 kap. 1 § och 4 kap. 6 § konkurslagen).

Du pratar dock om väldigt låga skulder och därför riskerar du förmodligen inte att hamna i personlig konkurs. Om du är skyldig någon pengar bör du dock betala av skulden för att undvika utmätning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare