Kommer mina skulder påverka någon annans möjlighet till asyl?

Hej! Om jag exempelvis vill gifta mig med en asylsökande men har skulder hos kronofogden, kommer detta påverka beslutet för att han ska få stanna i Sverige eller inte? Från migrationsverkets sida?

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att det är du som har skulderna och inte den asylsökande och isåfall kommer beslutet om han får stanna i Sverige inte påverkas av dina skulder. Däremot om skulderna skulle stå på honom kan de göra det svårare för honom att bli svensk medborgare. Enligt 1 kap 3 § utlänningslagen (2005:716) beviljas asyl den som är flykting eller alternativt skyddsbehövande. Eventuella skulder saknar alltså betydelse för denna prövning även om de skulle stå på den asylsökande.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare