FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt22/08/2018

Kommissionärs vårdplikt

Hej!

Önskar råd i ett pågående ärende.. vi har lämnat en begagnad bil med kylaggregat för försäljning hos en auktionsfirma. Jag själv lämnade in den för ett par veckor sen och tex, kylaggregatet som det rör i det här fallet, fungerade. Även enligt deras besiktningsprotokoll innan auktion så står det att det fungerar. Nu är auktionen klar men när köparen skulle hämta bilen så drar sig den köparen ur då kylaggregatet inte fungerar.

Kvarndammen ger oss då 3 alternativ, antingen tar dom den till en verkstad för felsökning , som vi ska bekosta, och sen vidare ev reparation. Alt 2 att den läggs ut för försäljning igen med uppdaterat protokoll att detta aggregat inte fungerar, eller som alt 3 att vi hämtar tillbaka bilen och säljer på egen hand - dock då med trasigt aggregat. Deras argument är att dom handlar med begagnade bilar och sånt här kan inträffa. Så till min fråga.. har vi något att säga till om? Den var ju hel när vi lämnade den och när dom kontrollerade den innan försäljning. Så vad som än har blivit fel så har det hänt medan bilen har stått hos dom. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I den följande redovisningen kommer jag utgå ifrån att auktionsfirman säljer i eget namn, men för annans räkning. Detta förhållande innebär att kommissionslagens bestämmelser är tillämpliga (1 § kommissionslagen, hädanefter KommL).

Kommissionärens vårdplikt
Den som för annans räkning men i eget namn säljer lös egendom kallas för kommissionär och den för vars räkning försäljning sker kallas för kommittent. Kommissionärer är ålagda en vårdplikt (6 § KommL). Uppfyller en kommissionär ej sin vårdplikt blir denne ersättningsskyldig såvida skadan orsakats av vårdslöshet (43 § KommL). Kommittenten bär bevisbördan för att skadan orsakats av kommissionärens avtals- eller lagbrott men kommissionären kan undgå ersättningsansvar genom att visa att skadan ej orsakats av dennes uppsåt eller vårdslöshet (prop. 2008/09:88 s. 159). Är det visat att kommissionären har brustit i sin omsorgsförpliktelse (vårdplikt) har denne även förfarit vårdslöst (prop. 2008/09:88 s. 159).

Sammanfattning och konkretisering
Som framgått är auktionsfirman ålagd en vårdplikt av din bil. Efterlevs ej vårdplikten kan du vara berättigad till skadestånd såvida du kan bevisa att skadan orsakats av auktionsfirman. Deras egna protokoll som bekräftar att felet ej funnits vid inlämning skulle kunna tala för att så är fallet. Om du anser att du kan bevisa att de brustit i sin vårdplikt och att skadan uppstått till följd av detta har du således ett fjärde alternativ, att hålla dem ersättningsskyldiga.

Jag hoppas mitt svar har varit behjälpligt och kommer till nytta och lycka till!

Henrik ÖsterströmRådgivare