FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/05/2018

Konkurrensklausul i anställningsavtal, giltig eller ej?

Hej!

Jag jobbar som hudterapeut på en salong, jag vill börja jobba på en annan salong men det står såhär i mitt anställningsavtal:

"Konkurrerande verksamhet: Arbetstagaren får inte under anställning, och inte heller 6 månader från dagen för anställningens upphörande, själv eller i annat företags tjänst bedriva med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet."

Jag tycker själv det här är helt orimligt, jag sitter inte på några yrkeshemligheter eller liknande.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om den konkurrensklausul som finns i ditt anställningsavtal är giltig?

Konkurrensklausuler i anställningsavtal

Utgångspunkten är att konkurrensklausuler i anställningsavtal är fullt giltiga, och de är också ganska vanligt förekommande. Omfattningen av en konkurrensklausul är nästan alltid preciserad i avtalet, vilken verksamhet som omfattas, geografisk räckvidd och tidslängd. Måttfullt avgränsade konkurrensklausuler anses normalt inte medföra konkurrensbegränsade resultat och är därför tillåtna.

Men konkurrensklausulen och dess bindning måste vara proportionerlig och innefatta en avvägning mellan intresset av arbetstagarens fortsatta rörelsefrihet och arbetsgivarens skydd för sin investering i goodwill och know-how. Normalt godtas en konkurrensklausul med en giltighetstid på upp till 2 år.

Det ska också sägas att oskäliga avtalsvillkor i en konkurrensklausul kan jämkas med stöd av 36§ Avtalslagen. Med hänsyn till vad som tidigare sagts om hur preciserad konkurrensklausulens omfattning brukar vara är ett avtalsvillkor som föreskriver att klausulen gäller i hela Sverige att anse som alltför oskälig. Tiden på 6 månader får med hänsyn till vad som sagts om 2 års regeln anses som en godtagbar tid.

Sammanfattningsvis

Svaret på din fråga om konkurrensklausulen är giltig eller inte är att det beror på dess utformning. En avvägning mellan dina och din arbetsgivares intressen ska ske. Tiden på 6 månader framstår som rimlig, men om klausulen gäller ett väldigt stort geografiskt område kan det framstå som alltför konkurrensbegränsande.

Lawline RådgivareRådgivare