FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/02/2018

Köp av minderårig

Vad är det som gäller vid köp i butik? Jag har hört att vid alla typer av köp, både i butik och online, så måste köparen vara myndig. Vilken lag är det som reglerar det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Ett köp är ett avtal.

Den som är under 18 år är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av vad som skall gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande (9 kap. 1 § föräldrabalken).

Om en minderårig ingått ett avtal, utan samtycke från sina vårdnadshavare, kan avtalet vara ogiltigt. Samtyckte kan ges inför eller efter ett köp. En vårdnadshavare kan då kräva att t ex ett köp ska gå åter. Om en minderårig gett genom falska uppgifter om sin behörighet vilselett affärsinnehavaren kan en vårdnadshavare vid hävning av ett köp bli tvungen att ersätta affärsinnehavaren för de kostnader hen lider med anledning av att avtalet ogiltigförklaras (9 kap.7 § föräldrabalken). En minderårig får själv råda över det hen har, genom eget arbete förvärvat, efter det att hen fyllt 16 år. Det gäller även när en minderårig fått egendom genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande under villkor att den minderårige ska få råda över egendomen (9 kap. 3-4 § föräldrabalken). Det innebär att en minderårig i viss mån får sluta avtal efter att hen fyllt 16 år och tjänar egna pengar.

Om en minderårig ingått ett avtal, som vårdnadshavare inte gett samtycke till, rekommenderar jag hen att kontakta företaget som avtalet slutits med.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare