Kopierad bok i pfd-fil som blev delad till flera personer, vad gäller?

Jag gjorde en pdf av en lärobok på ett högskolaprogram då boken inte fanns att köpa. Jag delade boken med 1 bekant som inte heller kunde få tag på en.

Fick idag ett meddelande från förläggaren där jag anklagas för spridning till 50 personer och erbjöds en förlikning.

Då jag bara delat den med en person har den individen skickat den vidare utan min vetskap.

Accepterade förlikningen för att enkelt lösa problemet då jag oroas att en rättegång kan bli extremt mycket dyrare för min del.

Enligt vad som sagts ska denna förlikning leda till att "saken är ur världen".

Frågan är du om jag kan hållas ansvarig om andra individer sprider den vidare, rent tekniskt har jag inte delat till dom första 50 utan bara till 1 person som sen spritt den vidare.

Lawline svarar

Hejsan!

När det gäller kopiering av litterära verk så hittar du regleringen i upphovsrättslagen.

När det gäller upphovsrätt så har den person som har rättigheten (oftast leverantören och/eller författaren) all rätt att använda sitt verk för vad som helst. Huvudsyften med lagen är att skydda kommersiella intressen för innehavaren. Det finns emellertid undantag från detta. Det undantag som kommer närmast ditt fall är 12§ om användning för privat bruk. Sålunda kan man kopiera begränsade delar av böcker för "privat bruk".

Eftersom du kopiera en hel bok så omfattar tyvärr inte undantaget ditt fall och du har således kränkt rättighetsinnehavarens rätt till sitt verk. Den person som skickade den till 50-tal personer har också kränkt denna rättighet och kommer eventuellt vara skadeståndsansvarig.

Jag hoppas jag har kunnat klarlägga situationen! Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare