FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2017

Krav på privat bil i tjänsten enligt anställningsavtal

Hej,

I mitt anställningsavtal står det att jag behöver tillgång till privat bil i tjänsten, då jag behöver vara på plats inom olika skolor.

Problemet för mig är att min fastanställning på 60 % gör att jag har svårt att köpa/ ta lån samt med de osäkra 40% som jag letar hos andra arbetsgivare, är det inget vidare klokt beslut.

Jag har alltså inte råd att inneha en ny bil nu när min nuvarande skall skrotas.

Vad gäller ?

Kan min chef kräva att jag måste skaffa en ny bil ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det tycks finnas ett krav på tillgång till privat bil i ditt anställningsavtal, kommer din chef förmodligen kunna kräva att du uppfyller detta krav. Det är naturligtvis tråkigt att din bil ska skrotas men detta är knappast något som din chef ska behöva rätta sig efter. Då jag förmodar att tillgång till privat bil var ett krav för att få den aktuella tjänsten, kan din chef också i fortsättningsvis kräva att du lever upp till detta krav. Din anställningsgrad på 60 procent påverkar enligt mig inte svaret på din fråga.

En arbetsgivare har enligt sin arbetsledningsrätt rätt att ställa upp de kvalifikationskrav som krävs av sina arbetstagare, så länge inte dessa strider mot någon arbetsmarknadslagstiftning (tex diskrimineringslagen). Ingenting i din fråga tyder på att kravet på privat bil i detta fall skulle strida mot sådan lagstiftning. Är det så att du behöver vara på olika platser med kort varsel är det istället att anse som ett rimligt krav. Din chef kan således kräva att du ska ha tillgång till egen bil.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!
Sebastian NäslundRådgivare