Kravbrev från advokatbyrå för fildelning av film. Vad bör jag göra?

Har fått krav på 4500 kronori förliknings erbjudande från Njord för att jag har laddat ner filmen Criminal. Har inte en aning vad det är för film den 28-09 -2016.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

"Kravbreven" från Njord Law Firm har sporadiskt skickats ut under de senaste två-tre åren. De innebär helt enkelt ett förlikningserbjudande från en upphovsrättshavare till en film som illegalt fildelats. Njord har genom ett domstolsbeslut fått tillgång till internetleverantörernas IP-adress-register och påstår sig därigenom kunna hitta information kring vem som laddat ned vad och när detta skett.

Detta är dock i allt väsentligt skrämseltaktik och bör tas med en nypa salt. Även om de framstår som kravbrev så finns det inget krav eller tvång bundet till brevet; det är enbart en uppmaning om att du ska betala in pengar för något som advokatbyrån påstår att du har gjort. Inget annat.

Även om fildelningen idag är väldigt utbredd så har Njords brev inte alltför sällan hamnat hos personer som inte har någon aning om vad det är de avser. Du skriver exempelvis att du inte har någon aning om vad det är för film de pratar om. Det skulle eventuellt kunna vara så att någon i ditt hushåll laddat ned filmen eller att någon av dina grannar utnyttjat ditt nätverk för att ladda ned filmen (förutsatt att du har ett s.k öppet nätverk utan lösenord). Eller så har brevet bara skickats ut utan någon vidare precision, dvs Njord "skjuter från höften". Även om filmen faktiskt har laddats ned så skulle Njord ha oerhört svårt att bevisa att det är just du (som är adressat i brevet) som laddat ned filmen. Du kan inte krävas på några pengar för någonting du inte gjort.

Något annat som bör sägas är att det som Njord sysslar med är massutskick. Det är helt osannolikt att man på byrån suttit och kartlagt internettrafiken hos alla mottagare till dessa brev. Att byrån dessutom skulle föra processer i alla dessa ärenden är föga sannolikt. Jag har hittills inte läst eller hört om att någon dragits inför domstol av byrån. Processer är energi- och tidskrävande och att dra igång en process på de (till synes) skrala bevis som advokatbyrån lägger fram är också ekonomiskt riskfyllt. Detta är ytterligare ett tecken på att Njords förhoppning är att mottagarna av breven av rädsla för konsekvenser blint betalar summan i förlikningserbjudandena. Man slänger ut många krokar och hoppas få napp på några av dem.

Till sist bör nämnas att det förstås kan finnas fog bakom kraven och att byrån driver ärendet vidare är inte helt uteslutet, även om det är högst osannolikt. Kom då ihåg att detta enbart är ett förlikningserbjudande. Det finns inget krav eller tvång i detta erbjudande.
Ifall den osannolika händelsen inträffar att Njord tar kravet vidare till inkasso så är det viktigt att du meddelar inkassobolaget att du bestrider kravet. Skulle saken gå vidare till domstol bör du också här bestrida och inte helt strunta i det.

Min rekommendation till dig:

Strunta i brevet; betala inte in pengarna. Jag vågar påstå att advokatbyrån i 99,99 fall av 100 inte följer upp kravet med några åtgärder, utan det är bara ett sätt att genom att tala om brott, domstol och fildelning försöka skrämma folk att betala in pengar.

Skulle saken, mot all förmodan, gå till domstol rekommenderar jag dig att kolla upp om din hemförsäkring innehåller ett s.k rättsskydd som kan vara en bra hjälp ifall du skulle ådra dig rättegångskostnader.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare