Krävs det tillåtelse för att sälja immaterialrättsligt skyddade produkter vidare efter inköp?

Hej!

Om jag som företagare köper in en produkt från ett etablerat företag på marknaden och sedan säljer den vidare med vinstmarginal. Kan jag då begå någon form av copyright-brott i samband med det? Måste jag ha tillåtelse av den som tillverkat produkten från början.

T.ex. om jag köper en affisch från Ikea och som sedan utgår ur deras sortiment. Kan jag sälja den eller måste jag ha tillstånd från Ikea alternativt konstnären för att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring försäljning av en skyddad produkt återfinns i upphovsrättslagen och mönsterskyddslagen. Utifrån din frågeställning är regelverken snarlika varandra, vilket kommer att redogöras för nedan.

Vad som gäller om produkten är skyddad av upphovsrätt

Upphovsrätt ger upphovsmannen ensamrätt till att framställa ytterligare exemplar och att göra verket tillgänglig för allmänheten samt en namngivelse- och respekträtt (2-3 § lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL)). Inom ensamrätten för att göra verket tillgänglig för allmänheten ryms spridningsrätten som innebär en ensamrätt till att sälja, byta eller ge bort det upphovsskyddade verket (2 § tredje stycket fjärde punkten URL).

För din del kan det eventuellt finnas ett relevant undantag från spridningsrätten genom den så kallade konsumtionsregeln. Denna regel innebär att om ett upphovsrättskyddat verk med upphovsmannens tillåtelse har överlåtits (köp, byte och gåva) inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) så konsumeras spridningsrätten för det enskilda exemplaret så att vidare spridning inom EES är tillåtet (19 § URL). Det följer vissa begränsningar av konsumtionsregeln för uthyrning och utlåning. Uthyrning är endast tillåten för byggnader eller brukskonst. Vid utlåning är det tillåtet för alla sorters verk förutom datorprogram eller filmer (19 § andra stycket URL).

Om det är tillåtet att sälja en upphovsrättsligt skyddad produkt vidare är således avhängigt om du har köpt den inom EES-området och att överlåtelsen gjordes med upphovsmannens samtycke. Om så är fallet har du enligt konsumtionsregeln rätt att sälja vidare exemplar som uppfyller nämnda krav.

Vad som gäller om produkten är skyddad av mönsterrätt

Förutsättningar att sälja vidare en mönsterskyddad produkt sker under samma förutsättningar som vid en upphovsrättsligt skyddad produkt. Ensamrätten vid mönsterskydd omfattar all användning av mönstret (produktens formgivning eller utseende) utan samtycke med vissa undantag för bland annat privatbruk utan vinstsyfte (5 och 7 § mönsterskyddslagen (ML)). Likt upphovsrättslagen innehåller mönsterskyddslagen en konsumtionsregel med samma krav som redogjorts för ovan (7 b § ML). Däremot innehåller mönsterskyddslagen inte några begränsningar för uthyrning eller utlåning.

Sammanfattning

Om du har rätt att säljare vidare produkterna utan upphovsmannens/mönsterrättsinnehavarens tillåtelse är beroende utav om du har köpt in produkterna inom EES-området och att detta har skett med rättighetsinnehavarens tillåtelse. Är så fallet har du rätt att sälja produkterna vidare utan någon ytterligare tillåtelse. I annat fall behöver du avtala om tillåtelse med rättighetsinnehavaren för att ha rätt att sälja en mönster- eller upphovsrättsligt skyddad produkt.

Jag hoppas du får nytta av svaret och lycka till!

Med vänlig hälsning

Henrik ÖsterströmRådgivare