FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/04/2017

Krävs samtycke för utlandsresa vid gemensam vårdnad?

Hejsan

Jag och min ex har separerat och har en liten flicka på 4,5 år som vi delar vårdnad för. Nu har min ex sagt att hon vill åka på semester i höst till Nigeria för att hälsa på släkt och vänner där, i 4 veckor. Jag känner olust inför längden på resan, och undrar om mamman kan ta dottern och åka iväg så länge utan mitt tillstånd, eller finns det någon slags tidsgräns som man får fara iväg utan den andras medgivande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid gemensam vårdnad är huvudregeln att föräldrarna ska fatta beslut rörande barnet gemensamt,6:13 Föräldrabalken. Boendeföräldern (den barnet bor med) har dock rätt att ensam fatta vissa beslut som rör den dagliga omsorgen. En kortare utlandsresa räknas som ett sådant beslut. Det finns ingen fast gräns för vad som är en lång respektive kort utlandsresa. Det är en bedömningsfråga och beror på hur ingripande betydelse beslutet är.

Om det är att anse som en kortare utlandsresa och hon är boendeförälder behöver hon inte ditt samtycke. Om du är boendeförälder krävs ditt samtycke. Vidare krävs båda vårdnadshavares samtycke för att barnet ska få ett pass.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare