FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/07/2018

Krockkudde har utlöst oprovocerat: är biltillverkaren skadeståndsskyldig?

Hej

Har en bil från xx. En ägare på bilen innan mig, alltså köpt begagnad.

Krockkudden i förarsätet utlöstes när jag vred om nyckeln (Helt oprovocerat). Nu har bilen varit inne på kontroll och de hittar ingen orsak till explosionen.

Kan jag kräva ersättning av näringsidkaren för att blivit utsatt för denna obehagliga upplevelse som kunde slutat illa om det skett i körande tillstånd?

Med vänliga hälsningar Jannike

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Frågan är huruvida näringsidkare kan stå ansvariga för utlösningen av krockkudden.

Näringsidkarens ansvar enligt lag

Näringsidkare har ansvar för sina bilar enligt Produktansvarslagen (1992:18). Enligt lagen ska skadestånd betalas för personskador som en produkt har orsakat på grund av säkerhetsbrist (1 §). Med produkter avses lösa saker – vilket bilar är. En produkt har en säkerhetsbrist när produkten inte är så säker som kan skäligen kan förväntas. Säkerheten ska bedömas med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd (3 §). Skadeståndsskyldiga är de som tillverkat produkten (6 § p. 1), i detta fall näringsidakaren.

Vad gäller i detta fallet?

Som sagts ovan sagts är näringsidkaren skadeståndsansvariga för säkerheten av sina bilar. I detta fallet har bilen inte varit så säker som den skäligen kan ha förväntats. Vem förväntar att krockkudden ska utlösas helt oprovocerat vid vridningen av nyckeln? Som du säger hade detta kunnat få allvarliga konsekvenser om detta hänt vid ett mindre lägligare ställe.

Slutsats

Min bedömning är att det ska ses som en säkerhetsbrist och att därmed att Du är berättigad till ersättning enligt produktansvarslagen.

Kontakta Oss gärna igen om du har vidare funderingar!

Lawline RådgivareRådgivare