Kvarsittningsrätt vid äktenskapsskillnad

Jag skiljer mig och min fru vill ha besittningsrätt i vårat hus samt ha ensam vårdnad om barnen. Hon har för avsikt att köpa ut mig. Vårat hus är inte värderat ännu. Om jag nu skriver på äktenskapsskillnads ansökan till tingsrätten och ger henne besittningsrätten, innebär det att jag ger henne huset utan att har fått betalt? Vi äger huset tillsammans (50-50).

Jag är rädd att det tolkas som jag ger henne min del om jag godkänner hennes begäran om besittningsrätt. Vi har två barn i hushållet under 18 år. En fyller 18 snart 1/1-19 och en 13 åring. Hur skall jag förhålla mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Som jag förstår dig så rör det sig om kvarsittningsrätt av eran gemensamma bostad. Bedömningen görs efter behovsprincipen det vill säga vem som har störst behov av att bo kvar i bostaden. Grund för detta kan exempelvis vara att din fru ska bo kvar i bostaden med barnen eller att din fru har svårt att få annan bostad under er separation. För att du skriver på ansökan om äktenskapsskillnad innebär det inte att du automatiskt överlåter er bostad utan ersättning. Ni kommer att behöva göra en bodelning för att dela upp eran bostad och övriga tillgångar. Se 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken.

Lawline RådgivareRådgivare