Laga kraft testamente

Hej, min sambos barn har godkänt vårt testamente och ska få ut sina laglotter. Har jag nu fri förfoganderätt över min sambos enskilda egendom som det står i testamentet att den efterlevande ska ha? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, jag beklagar sorgen.

Bestämmelser om arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB) som du hittar här.

Ett testamente ska delges alla arvingar och testamentstagare och arvingarna måste också godkänna testamentet, 14:4 ÄB. Om de inte godkänner testamentet kan de klandra det, men det måste ske inom sex månader,14:5 ÄB. Ett testamente vinner laga kraft då testamentet har godkänts eller om ingen har klandrat det inom sex månader. Att testamentet har vunnit laga kraft innebär att ingen kan klandra testamentet och att det är det som står i testamentet som gäller. Då din sambos barn har godkänt testamentet bör alltså testamentet vunnit laga kraft. När testamentet har vunnit laga kraft kan bodelning och arvsskifte ske och genom det får som du säger din sambos barn ut sina laglotter och du fri förfoganderätt över din sambos enskilda egendom som det står i testamentet.

Tack för att du vänder dig till Lawline och hoppas att detta gav svar på din fråga!

Har du några vidare frågor är du välkommen att höra av dig igen på samma sätt eller genom att skriva i kommentarsfältet nedan. Du kan även nå oss via telefonrådgivning Telefon: 08-533 300 04, öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

MVH

Lisa AnderssonRådgivare