Lagligt att citera kända personer?

Hej,

Är det tillåtet att i en teateruppsättning klippa ihop en ljudslinga av politiska tal? Delar av tal kommer alltså att citeras.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga krävs det att vi går igenom de rådande regleringar i Upphovsrättslagen (URL).

Vad innebär upphovsrätt?
Upphovsrätt möjliggör att skaparen av ett verk ska kunna få bestämma hur sitt verks ska få användas samt hur det får användas av andra med skaparens medgivande. Skaparen får en ensamrätt på sitt verk.

Vem har upphovsrätt?
För att ett verk ska få upphovsrätt krävs det ingen registrering för att skyddas av URL. Det som krävs är att verket ska ha verkshöjd. Verkshöjd är en bedömning av verkets orginalitet och självständighet.

Uttalanden av offentliga personer personer
Genom att tala framför en publik kan talet i sig uppnå verkshöjd. När politiker uttalar sig inom ett specifikt område på ett målande sätt så omfattas talet med stor säkerhet av URL, tänk "I have a dream" med Martin Luther King.

Däremot kan jag kan inta tänka mig att om en politiker uttalar sig kort om höjda eller sänkta skatter att uttalandet kan uppnå verkshöjd.

Citaträtt
Utifrån din fråga förstår jag det som att du vill citera politiska framföranden som har verkshöjd. Detta betyder då att det krävs upphovsmanens tillåtelse för att få göra det. Dock finns det en undantagsbetsämnmelse, en inskränkning i upphovsrätten som kallas citaträtt (22§ URL).

Citaträtt innebär att du får utan upphovsmannens tillåtelse får ta citat ur kända tal och klippa ihop till eran teater om det görs med god sed. God sed innebär att ni namnger upphovsmannen samt att citaten inte får utgöra större delen av teatern (eran teater kommer själv få verkshöjd om den inte bygger i huvuddel på någon annans verkshöjd)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare