Laglott efter omgifte?

Hej!

Min pappa har precis avlidit. Han är omgift och har inte pratat med mig på många år.

Har min halvsyster och jag någon laglig rätt till hans arv?

Eller ärver hans fru allt?

Lawline svarar

Beklagar sorgen,

Alla din fars bröstarvingar har en lagstadgad rätt att få en lika stor del av hans arv, som inte kan testamenteras bort. Denna rätt kallas laglott och finns stadgad i 7 kap. 1 § ärvdabalken. Om du och din halvsyster båda är bröstarvingar och det inte finns några andra, så har ni rätt till hälften var av arvet. Om han testamenterat bort detta och ni vill ha er del, så måste ni påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken). Detta görs i första hand till dödsboet och om tvist uppkommer så kan ni ta upp det till tingsrätten. Ta gärna hjälp av oss via info@lawline.se om det kommer till detta.

Tack för att du vände dig till oss på Lawline, tveka inte att göra det igen i framtiden.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare