FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/07/2018

Lagstöd för att införa eldningsförbud

Hej.

På grund av torkan har meddelats hårdare och hårdare eldningsförbud och nu är det i vissa län förbjudet att grilla på egen tomt. Kan verkligen en myndighet förbjuda en att använda en grill på egen tomtmark, och isåfall vilket stöd har detta i gällande lagstiftning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagstöd för införande av eldningsförbud

Stödet för att införa eldningsförbud finns i Lagen om skydd mot olyckor 10 kap. 1§ och Förordningen om skydd mot olyckor 2 kap. 7§.

I lagen står att regeringen får meddela föreskrifter om förbud mot eldning utomhus och liknande förebyggande åtgärder mot brand. De får dessutom överlåta åt en förvaltnings-myndighet eller en kommun att meddela sådana föreskrifter. Genom förordningen, som är utfärdad av regeringen, har man alltså överlåtit åt länsstyrelser och kommuner att meddela föreskrifter om eldningsförbud utomhus samt om liknande förebyggande åtgärder mot brand.

För att veta exakt vad eldningsförbudet gäller så bör man läsa den föreskrift som länsstyrelsen eller kommunen utfärdat. I Lagen om skydd mot olyckor 10 kap. 3§ står även att man kan få böter ifall man bryter mot ett eldningsförbud och i 10 kap. 5§ framgår att ett beslut om eldningsförbud kan överklagas.

Rätten att förfoga över enskild egendom

Enligt Regeringsformen 2 kap. 15§ har den enskilde ett egendomsskydd. Det finns dock vissa möjligheter för det allmänna att begränsa ägarens möjligheter att fritt använda sin egendom. Detta får ske när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen. Vad som avses med angelägna allmänna intressen får avgöras från fall till fall i enlighet med vad som kan anses acceptabelt i ett demokratiskt samhälle. Det framgår även av tredje stycket att inskränkningar i användningen av mark kan ske av säkerhetsskäl. Att hindra omfattande bränder torde ligga i allmänhetens intresse såväl som ett eldningsförbud på egen mark är något som torde utfärdas av säkerhetsskäl.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare