Lagval vid skilsmässa

Kan ett äktenskap mellan en svensk kvinna och en norsk man (bosatta i Norge men vigda i Sverige) upplösas i Sverige enligt svensk lag? Eller är det norska lagar som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar förordning 1931:429 om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmyndarskap (NÄF). Denna förordning reglerar vilken lag som skall tillämpas på makars äktenskapsförhållanden som rör både Norge och Sverige.

Om ni har genom ett avtal bestämt att t.ex. svensk lag ska gälla så gäller svensk rätt. Detsamma gäller ifall ni genom avtal har bestämt att norsk rätt ska gälla. Finns inget sådant avtal som reglerar tillämplig lag så ska den lagen där makarna tog hemvist när de gifte sig tillämpas. Om ni tog hemvist i Norge när ni gifte er så är det norsk lag som ska tillämpas. Och om ni tog hemvist i Sverige, men sedan ändrat hemvist till Norge och bott i Norge i minst två år, så tillämpas även norsk rätt. I andra fall så tillämpas svensk rätt (se 3 a § NÄF).

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare