Lämna ut betyg som allmän handling

Hej! Jag går på andra året på gymnasiet och är 19 år gammal. På utvecklingssamtal sa min mentor att hon ska skicka mina betyg till mina föräldrar om de frågar om det. Hon sa också att hon inte behöver min tillåtelse även dock jag är myndig. Stämmer det? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittas i en av våra grundlagar – tryckfrihetsförordningen (1949:105), härefter förkortad TF, och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), härefter förkortad OSL.

Betyg är allmän handling

Av 2 kap. 1 § TF framgår att var och en i Sverige ska ha rätt att ta del av allmänna handlingar. Detta benämns som offentlighetsprincipen och ska främja ett demokratiskt samhälle.

Vad som är en handling regleras i 2 kap. 3 § TF som säger att en handling bland annat är en framställning i skrift eller bild. Av 2 kap. 4 & 5 §§ TF framgår att en handling är allmän om den förvaras hos, eller är gjord (upprättad) hos, en myndighet, riksdagen eller en beslutande kommunal församling. Eftersom kommunala skolor ingår i kommunens förvaltning, och kommunen är en förvaltningsmyndighet, gäller detta alltså för handlingar som förvaras hos skolan.

En betygshandling som förvaras hos en kommunal skola är alltså en sådan skriftlig framställning som utgör en allmän handling. Enligt 2 kap. 10 § TF anses en handling upprättad hos en myndighet när den har expedierats, det vill säga att de har utlämnats eller levererats. Om ett beslut om betyg fattats och meddelats till dig får handlingen ses som upprättad.

Sammanfattningsvis är en betygshandling som upprättats och förvaras som skolan alltså en allmän handling.

För friskolor gäller särskilda regler. Även i dessa fall går det dock att begära ut slutbetyg som skickats till kommunens stadsarkiv, vilket friskolan är skyldig att göra enligt 29 kap. 18 § skollagen. Efter det förvaras handlingen hos kommunen och blir därmed allmän.

Allmän handling får lämnas ut om det inte råder sekretess

Av 2 kap. 2 § TF framgår att offentlighetsprincipen får begränsas endast med hänsyn till vissa särskilda intressen och endast i en särskild lag, närmare bestämt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Om det finns en bestämmelse i OSL som berör information i en allmän handling, får denna handling endast lämnas ut i särskilda fall och i vissa fall i princip inte alls. Om handlingen inte omfattas av någon sådan bestämmelse är den däremot offentlig, och i så fall finns inga hinder mot att lämna ut den.

Betyg skyddas inte av sekretess

Exempelvis finns en bestämmelse i 23 kap. 2 § OSL som anger att sekretess inom skolan gäller för vissa uppgifter inom elevhälsan som gäller psykologisk verksamhet, eller elevstödjande verksamhet. Denna bestämmelse gäller alltså inte betyg.

I och med att det inte finns någon sekretessbestämmelse som gäller för betygshandlingar inom skolan är dessa offentliga.

Vad gäller i ditt fall?

Sammanfattningsvis så har din mentor rätt: om dina föräldrar frågar om dina betyg så ska de lämnas ut, eftersom de är en allmän handling. Det gäller egentligen oavsett vem som efterfrågar dem, eftersom betyg inte omfattas av sekretess och därmed är offentliga handlingar.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare