Lån vid arvsskifte

Hej!Har precis "lånat på huset"för renovering.Kan jag ändå överlåta min del av huset till mina arvingar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den legala arvsordningen

Jag förutsätter i mitt svar att du inte har något testamente som reglerar hur din kvarlåtenskap ska fördelas. Detta får konsekvensen att man tillämpar den legala arvsordningen vilken framgår av Ärvdabalkens (ÄB) 2 kapitel.

Dina arvingar enligt lag är i första hand dina barn, vilket framgår av 2 kap. 1 § ÄB. Om något av barnen skulle avlida före dig träder dennes barn in i deras ställe. Detta utgör den första arvsklassen. Om situationen är sådan att det inte finns några arvingar i första arvsklassen går arvet vidare till andra, om där inte finns arvingar går arvet till tredje arvsklassen.

Hur lånet påverkar arvet

Vid beräkning av kvarlåtenskapens värde kommer lån som finns på huset avräknas från husets värde. Om situationen är sådan att du är gift och huset är giftorättsgods, det vill säga att huset inte i sådana fall har gjorts enskilt genom något av de sätt som framgår av 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB) tar du då ett lån på huset kommer lånet att avräknas från giftorättsgodset.

Exempel för att förtydliga:

A och B är gifta och äger tillsammans ett hus som är värt 1 miljon kronor. A har tagit ett lån på huset för att renovera om 100 000kr. Makarna har inga andra tillgångar.

Om make A skulle avlida kommer en bodelning göras mellan makarna.

Bodelningen i detta fall:

Huset är att betraktas som giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB.

De äger huset gemensamt och halva husets värde kommer därför listas på var makes sida.

Vad gäller lånet står endast make A på detta. Lånet är dock inte hänförligt till någon enskild egendom utan kommer att avräknas från giftorättsgodset, 11 kap. 2 § ÄktB.

A B

500' 500'

-100

400' 500'

450 450

A:s del i bodelningen är i detta fall hela A:s kvarlåtenskap då hen inte har några andra tillgångar. Denna summa om 450 000kr kommer då att fördelas enligt den legala arvsordningen vilken beskrevs ovan.

Sammanfattningsvis

Att du tar ett lån på huset för att renovera hindrar inte din möjlighet att överlåta huset på dina arvingar. Ett lån får dock påverkan på värdet av kvarlåtenskapen samt kan även få effekter på en eventuell bodelning om du är gift och äger huset gemensamt.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare