FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/04/2018

Långa häktningstider i Sverige

Hej!

Som jag har uppfattat det så har Sverige väldigt långa häktningstider. Vilka fördelar/ nackdelar finns med detta? Vilka diskussioner förs kring det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Varför häktas någon?

När en person häktas i sverige är det på grund av någon av de tre grunderna för häktning, nämligen

Flyktfara, det finns risk för att den misstäknte kommer att avvika för att undvika bestraffningKollusionsfara,en risk för att den misstänkte kommer förstöra bevisning eller på annat sätt hindra utredningen av brottetRecidivfara, en risk för att den misstänkte fortsätter med sin brottslighet.

Vidare ska häktningen vara proportionell, det vill säga en person ska bara häktas om åtgärden är försvarlig med hänsyn till det ingripande som det innebär att häktas (Rättegångsbalk kap 24 1 § 3 st).

Sverige har fått mycket kritik i media och från internationella organisationer som FN för sina långa häktningstider och bruket av restriktioner i häkte. Åklagarmyndigheten skrev en rapport om häktningstider och restriktioner i sverige 2014, den finns att läsa här. I rapporten föreslår åklagarmyndigheten olika åtgärder för att försöka undvika lika långa häktningstider i framtiden.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare