Lärlings uppsägningstid

Hej jag är lärling på en elfirma och varit det i 3 månader och vill nu säga upp mig av personliga skäl. Hur lång är uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även fast man är anställd som lärling så beror uppsägningstiden som vanligt på vilken anställningsform man har. Det kan du se i ditt anställningsavtal.

Om du är tillsvidareanställd/fastanställd och själv väljer att säga upp dig så gäller en månads uppsägningstid enligt lag. (11 § lagen om anställningsskydd) Om man har kollektivavtal kan uppsägningstiden dock vara längre beroende på hur länge man varit anställd. Kolla ditt kollektivavtal och se vad som gäller för uppsägning enligt det, om du är med i facket. Ifall du inte har ett kollektivavtal gäller som ovan nämnt en månads uppsägningstid vid uppsägning av en tillsvidareanställning.

Om du istället har en tidsbegränsad anställning, så sägs anställningen upp det slutdatumet som är reglerat i anställningsavtalet. Om du har en sådan anställningsform kan du säga upp anställningen i förtid endast om ni avtalat om att den möjligheten ska finnas. (4 § 2 st. lagen om anställningsskydd)

Jag rekommenderar dig därför att kolla upp vad som står i ditt anställningsavtal samt kollektivavtal, om du har det, för att se vilken uppsägningstid som gäller för din anställningsform.

Hoppas svaret gav dig vägledning!

Frida GustafssonRådgivare