FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/03/2018

Lite som tydligt talar för att avtal uppstått genom namninsamling

Vi har tagit initiativ till en namninsamling för att påverka en fråga i en ideell förening. Detta i enlighet med föreningens stadgar. Namnen har därefter lämnats till föreningens styrelse. Efter att namnen lämnats in har olika personer som skrivit under blivit utsatta för påtryckningar att stryka sina namn från listan. Är det överhuvudtaget möjligt att stryka sig från en namninsamling efter att denna lämnats in?

Är det lagligt att utsätta personer som deltagit i en namninsamling för påtryckningar att de ska stryka sitt namn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avtal?
Frågan man får ställa sig i din situation är huruvida ett avtal har ingåtts mellan dig och personerna som har skrivit på namninsamlingen. Ett avtal bildas när ett visst rättsförhållande uppstår mellan avtalsparterna, vanligtvis handlar det t.ex. om att en person ger pengar för att få en viss vara av den andra.

Av din fråga framgår det att namninsamlingen handlade om att påverka en fråga i en ideell förening. Det är oklart ifall påskriften kan menas utgöra ett avtal eftersom det inte är tydligt vilka slags prestationer som avtalet handlar om. Det finns egentligen ingenting som tydligt talar för att strykningen av sitt namn från namnlistan skulle strida mot ett tidigare ingånget avtal.

Namninsamlingar i lag?
Namninsamlingar behandlas inte i lag. Det innebär att föreningar och privatpersoner själva styr hur deras namninsamlingar ska fungera, t.ex. kan man bestämma att personer alltid får stryka sig från namninsamlingar. Frågan huruvida ett handlande har gått emot reglerna för namninsamlingar skiljer sig alltså från fall till fall.

Föreningens stadgar
Du skriver att namninsamlingen upprättades i enlighet med föreningens stadgar vilket leder mig till tanken att föreningens stadgar säger något om namninsamlingar. Beroende på vad dessa säger kan du ta ledning för att se ifall personer har tillåtelse att stryka sitt namn från listan efter att den lämnats in.

Påtryckningar för att stryka sina namn
Att personerna blivit utsatta för påtryckningar kan ha betydelse. Ett avtal är ogiltigt ifall det har skapats genom hot. Här handlar det alltså om avtal mellan påtryckaren och personen med sitt namn på listan. Att två personer kommer överens om att den ena ska stryka sitt namn från listan är ett giltigt avtal. Men ifall personen går med på att stryka sitt namn från listan på grund av hot från den andre personen är avtalet ogiltigt. Om påtryckningarna kan klassas som hot finns det inget avtalsförhållande som säger att personerna måste stryka sina namn från listorna.

Ifall påtryckningarna är i form av vädjanden eller argumentation som talar emot att ha sitt namn på listan är påtryckningen svårare att angripa. Hot förekommer då inte. Självklart har en person rätt att försöka övertyga en annan om en viss åsikt.

Sammanfattning
Så länge föreningens stadgar inte säger något om att namn inte får strykas från insamlingar efter att de samlats in, är det troligt att namn får strykas från listan. Ni har inget avtalsförhållande med personerna som skrivit på som säger att de inte får stryka sina namn.

Ifall föreningens stadgar inte behandlar namninsamlingar råder jag dig/er att försöka få in det i föreningens stadgar för att hindra liknande situationer i framtiden.

Ifall listan redan lämnats in till styrelsen finns ju dock möjligheten att insamlingen redan har gett dess avsedda verkan.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp! Du får gärna återkomma med frågor genom mail eller sms.
E-post: jonas.wester@lawline.se
Telefonnummer: 070-32 877 32

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare