FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/08/2018

Lojalitetsplikt mot arbetsgivare

Hej

Min dotter har en fråga som jag hjälpt henne att formulera!

Jag arbetar efter en lång tid som helt sjukskriven på 25 % på en tidsbegränsad anställning men hund relaterade träning. Funderar på att starta hundinakordering parallellt i egen firma med min förhoppningsvisa fortsatta anställning.

Min arbetsgivare hävdar att detta skulle vara otillåtet då de säger att jag inte får bedriva konkurrerande bisyssla.

Har min arbetsgivare rätt? Kan de hindra mig när jag enbart har 25% tidsbegränsad anställning?

Eller är det brott mot lojalitets begreppet? Och kan en arbetsgivare som inte kan/vill erbjuda mer anställning ställa den typen av mot krav?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Arbetstagarens lojalitetsplikt är en svensk rättsgrundsats. Den innebär att arbetstagaren bland annat inte kan uttala sig hur som helst om sin arbetsgivare och att arbetstagaren inte får konkurrera med arbetsgivarens verksamhet. Arbetstagaren kan dömas att betala allmänt skadestånd till arbetsgivaren för lojalitetsbrott. Bevisbördan för att verksamhet är konkurrerande ligger på arbetsgivaren, men arbetsdomstolen har sett hårt på konkurrerande verksamhet (se till exempel AD 2010:42). Att man inte erbjuds en tjänst med fler timmar innebär inte att man inte har lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare