FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2018

Lön i anställningsavtal lägre än medellönen i branschen, rätt till ersättning?

Om man som elektriker med en behörighet där medellönen landar på ca. 25-30 tusen kronor efterskatt, jobbar på en servicefirma inriktat på storköksmaskiner, med arbetsuppgifter som motsvarar totalt ansvar över all reparation och service och där arbetsgivaren under 8 år betalar en lön på cirka 17 tusen kronor. Går det då på efterhand att via juridiska eller fackliga åtgärder få en kompensation? Hur ser alternativen ut?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat din fråga rätt undrar du om du kan få kompensation på grund av att din lön har legat under medellönen för en elektriker. Det finns ingen lag som reglerar lönesättning. En arbetsgivare har rätt att sätta vilken lön denne vill men om arbetsgivaren har kollektivavtal måste arbetsgivare följa avtalet. I kollektivavtal kan bland annat lönesättning regleras.

Det framgår inte i din fråga om du är fackligt ansluten eller inte och om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

Om du är fackligt ansluten:

Om du är med i den arbetstagarorganisation som har kollektivavtal med arbetsgivaren/arbetsgivarorganisationen så måste som sagt arbetsgivaren följa kollektivavtalet. Om du då har fått lägre lön än vad som följer av kollektivavtalet måste arbetsgivaren betala mellanskillnaden. I så fall rekommenderar jag dig vända dig till arbetstagarorganisationen som kan hjälpa dig med att begära mellanskillnaden.

Om du inte är fackligt ansluten:

Om du inte är fackligt ansluten och arbetsgivaren har kollektivavtal så gäller anställningsavtalet som du har skrivit under med den lön som anges i avtalet. Du har i så fall inte rätt att få den lön som anges i kollektivavtalet. (Arbetsgivaren kommer dock behöva betala skadestånd eftersom de har brutit mot kollektivavtalet, det är dock inget som du kommer få ta del av utan det är något mellan arbetsgivaren/arbetsgivarorganisationen och arbetstagarorganisationen).

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga och om det var något som var oklart tveka inte kommentera nedan.

Med vänliga hälsningar

Lovisa SidénRådgivare