FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/04/2016

Löneförhöjning - Diskriminering mellan tre kvinnor?

Hej! Jag har en fråga angående löneförhöjningar. Det är så att vi är tre kvinnor på jobbet som alla i nuläget arbetar som Registratorer. En av de andra anställdes i januari i förra året. Jag och den andra tjejen har varit anställda i fem och sex år. Jag är den enda av oss som har haft väldigt många arbetsuppgifter samtidigt, dessutom har jag varit ansvarig för några, samordnare samt utbildare för ett system och en hel del därtill. De andra arbetar enbart med diarieföring. Jag kände efter lönesamtalet på mig att något inte stämde. För första gången begärde jag ut en lönelista. Det visade sig att de har 1.000kr mer i lön än mig. Det går inte i ord beskriva hur fel detta känns. Jag har varit väldigt ledsen, ska ha ett samtal om detta med chefen i veckan, har sagt ifrån. Jag vill även påpeka att jag är mycket drivkraftig i mitt arbete. Jag vågar till och med påstå att jag är betydligt mer framåt i mitt arbete än vad någon av dem är. Får man göra på det här viset? För mig är detta väldigt kränkande och jag anar att mina kollegor har varit skickligare i löneförhandlingen. Hur som helst, om vi utför samma arbetsuppgifter och alla är drivkraftiga får man då verkligen göra såhär?

Tack på förhand! Och tack för en mycket bra sida!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga,

Först och främst.

I svensk lagstiftning finns det tyvärr inget som reglerar just löneförhöjning. Det regleras som regel däremot ofta i gällande kollektivavtal på din arbetsplats. Således råder jag dig, om du är medlem där, att vända dig dit för att få hjälp. Är du inte ansluten till ett fackförbund, så finns det inget direkt skydd, så länge det inte rör sig om lönediskriminering.

Frågan är således om detta kan röra sig om lönediskriminering?

Mitt spontana svar skulle tyvärr vara nekande. Just diskrimineringsfrågor brukar handla om när det är diskriminering på grund av kön, dvs. mellan man och kvinna. I ditt fall rör det sig om tre kvinnor, varav en diskriminering pga. kön således är utesluten.

Diskriminering kan även gälla grunder såsom; könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Detta framgår av 1 kap 4 § Diskrimineringslagen. Din enda möjlighet skulle då vara om din arbetsgivare har diskriminerat dig enligt några av nämnda grunder.

Slutsats: Har du inte blivit diskriminerad pga. någon av de ovan nämnda grunderna, utan dina kollegor har helt enkelt endast varit bättre på att löneförhandla, har tyvärr din arbetsgivare fulla befogenheter att ge dem en högre lön än dig. Min rekommendation till dig är således att vända dig till det fackförbund som gäller på din arbetsplats och se om det möjligtvis finns några gällande regler i ert kollektivavtal som reglerar just lönefrågan.

Utöver det kan du även vända dig till Diskrimineringsombudsmannen för ytterligare kostnadsfri rådgivning. Diskrimineringsombudsmannen kan du nå på olika sätt, se http://www.do.se/om-do/kontakta-oss/.

Dessutom kan du även vända dig till din lokala eller regionala antidiskrimineringsbyrå för kostnadsfri rådgivning och stöd. Du kan hitta aktuell byrå som du bör vända dig till via; http://www.adbsverige.se/lokala-och-regionala-byraer/.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag beklagar din situation, men önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare