Maka har ingått ny relation, upplöses tidigare äktenskap i sådana fall?

En kvinna och hennes man är gifta sedan 30 år. Mannen har demens och har under en längre tid bott på ett hem för dementa. Kvinnan har under tiden skaffat en ny man som hon är sammanboende med. I folkbokföringen står kvinnan och hennes nya kärlekspartner dock registrerade på olika adresser, de har varit noga med det, men i realiteten lever de tillsammans under samma tak och har så gjort under flera år. När den dementa mannen dör önskar 2 bröstarvingar att lösa ut farssarvet. Modern står redan starkt ekonomiskt och lever dessutom sedan länge tillsammans med en ny man under äktenskapsliknande förhållanden.

Enligt lagen ärver gifta varandra och bröstarvingar måste vänta på arvet tills dess att även den efterlevande har avlidit. Men kan lagen verkligen appliceras om man i ett äktenskap går in i en ny relation med någon annan än den man är gift med? Och dessutom bor tillsammans denna nya person? Sammanboendet kan styrkas på olika sätt, både skriftligen och genom att den nya mannen hyrt ut sin bostad i andrahand. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 kap. 5 § äktenskapsbalken upplöses äktenskap genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad. För att kvinnan och dennes tidigare levnadspartners äktenskap ska anses upphört, är det alltså dessa krav som ställs. Att kvinnan lever i en ny relation medför inte att hon skiljt sig från sin tidigare partner.

Kan mannen skriva ett testamente trots sin demenssjukdom?

För att ett testamente ska vara giltigt så måste vissa formkrav vara uppfyllda. Exempelvis ska testamentet vara skriftligt och bevittnat av två personer, annars är testamentet inte gällande (10 kap. 1 § ärvdabalken) och (13 kap. 1 § ärvdabalken). Demens påverkar dock inte främst möjligheterna att nå formkraven för ett testamente.

Av (13 kap. 2 § ärvdabalken) framgår vidare att ett testamente inte gäller om det har upprättats under påverkan av en psykisk störning. Demens anses inte vara en psykisk sjukdom, eftersom även om man har demens kan man ha längre eller kortare stunder när man förstår vad som händer i "nuet" och således kan man skriva ett testamente utan att vara påverkad av sjukdomen. Demens kan alltså vara en psykisk störning som påverkar testamentets upprättande, men man måste göra en bedömning i det enskilda fallet. För att man ska kunna skriva ett giltigt testamente måste man helt enkelt förstå vad man gör när testamentet skrivs.

Rekommendation

Är personen kapabel att skriva ett testamente, rekommenderar jag att ni för en diskussion med denne för att han ska testamentera all sin kvarlåtenskap (giftorättsgods och enskild egendom) till barnen, för att undgå att kvinnan ärver all egendom med förtur. Visserligen finns en skyddsregel för makar som säger att en make alltid har rätt att få ut fyra gånger prisbasbeloppet som kvarlåtenskap (3 kap 1 § ärvdabalken). Detta är emellertid den enda lösningen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare