Makars rätt att ärva från varandra och särkullbarnets rätt till sin laglott

Hej om det är så att det står i vårat testamente att vi inte ska ärva varann, vi har skrivit det själva,med en jurist till hjälp , trots vi är gifta , Betyder det att vi inte ärver överhuvud taget då varann ?

Jag vill ju ärva min man om han dör , men han har en dotter sedan innan , och vi vill ju inte att hon ska få min del av min mans arv?

Finns det en risk för det ?

om det står att vi inte ärver varann ?

Ska vi ändra och skriva om , min mamma har en del privata Pengar hon fått från sin mamma.

Hon vill inte att hennes man ska få ta del av dem,

borde hon flytta sina pengar till ett privat konto?

För att visa att de är hennes pengar ? Eller blir det så automatisk ? Måste det stå i testmentet om dessa pengar ? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Testamentet:

När det kommer till testamentet och dess lydelse, så innebär testamentet av den informationen som jag har fått av er, att ni inte ska ärva från varandra. Detta innebär att ni har fråntagit er rätten att enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken ärva från varandra. Det enda ni inte har testamenterat bort är efterlevande makes rätt till basbeloppsregeln.

Basbeloppsregeln regleras i 3 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken. Enligt paragrafen har den efterlevande maken alltid rätt att, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till ett värde om minst fyra prisbasbelopp efter bodelningen. Således kan man inte inskränka denna rätt genom ett testamente.

För att ni ska kunna ärva från varandra måste ni således ändra ert testamente. Detta gör ni genom att skriva ett nytt enligt 10 kap. ärvdabalken. Här måste man beakta de formkrav som 10 kap. 1 § ärvdabalken reglerar. Bland annat om att testamentet ska vara skriftligt och bevittnat av två närvarande vittnen.

I ert nya testamente bör ni vara noggranna med att tydliggöra att det är du som ärver all din makes kvarlåtenskap.Vad som dock är viktigt att komma ihåg är att ni inte kan testamentera bort särkullbarnets rätt till sin laglott enligt 7 kap. ärvdabalken.

Din mammas sparpengar:

När det kommer till din mamma, omfattas hon och hennes man av 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen.

Om din mamma inte vill att hennes man ska ärva dessa pengar måste hon testamentera bort hennes makes rätt till att förfoga över dem efter hennes död. Således måste hon upprätta ett testamente.

Precis som du och din man måste hon beakta formkraven i 10 kap. 1 § ärvdabalken gällande upprättande av ett testamente.

Skulle ni behöva hjälp med att upprätta era testamenten rekommenderar jag er bokar tid hos en av våra jurister. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare