FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/04/2016

Målsägandebiträde, advokat, åklagare & jurist

Hej,

Jag undrar ifall ett målsägandebiträde/en åklagare kan kalla sig för Advokat? Eller är det ensast de som jobbar för den tilltalade som kallas för det? Kan man använda begreppet advokat till åklagare också? Tänkte mest på begreppet brottsofferadvokat, det är ju ett målsägandebiträde, men kallas ändå advokat. Hur ligger det till med begreppen? kan man som åklagare avlägga det kunskapsprov som advokater gör för att komma in i samfundet sedan vara en brottsofferadvokat?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag tänkte att jag skulle reda ut begreppen var för sig för dig.

Målsägandebiträde
Målsägandebiträde kan en målsägande få när denna blivit utsatt för vissa brott. Målsägandebiträdets uppgift är att tillvarata målsägandens intresse i målet och lämna stöd och hjälp. Till målsägandebiträde förordnas huvudsakligen advokater och biträdande jurister vid advokatbyråer.

Advokat
Advokat är en titel skyddad i lag. Bara den som har antagits som ledamot av Advokatsamfundet får kalla sig advokat. För att bli advokat ska du först genomgå en juridisk utbildning och ta juristexamen vid ett universitet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet. Dessutom måste den som vill bli advokat genomgå advokatexamen (en utbildning som avslutas med en muntlig examination). När dessa krav är uppfyllda kan man ansöka om inträde i Advokatsamfundet. Då prövas ansökan av Advokatsamfundets styrelse.

Åklagare
En åklagare är en person som för det allmännas talan i brottmål. För att få kalla sig åklagare krävs att man är svensk medborgare, har en juristexamen från ett universitet och att man har gjort en noteriemeritering hos en domstol i Sverige. Dessutom krävs att man blivit antagen till Åklagarmyndighetens aspirantutbildning.

Jurist
Jurist är inte någon skyddad titel, utan jurist får alla människor kalla sig själv. Vanligen brukar man med jurist mena en person som har en juristexamen från ett universitet, men detta är alltså inget krav utan vem som helst får kalla sig jurist i Sverige.

Hoppas att detta redde ut begreppen lite för dig och att du härigenom har fått dina frågor och funderingar besvarade.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare