FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/10/2015

Målsägandens skyldighet att komma till rättegången

Hej!

Jag är målsägande i en förundersökning som nu gått till åtal och jag har blivit kallad som målsägande till tingsrätten. Jag känner att jag inte längre vill medverka i denna förundersökning.

Kan jag välja att inte medverka och hur går jag tillväga?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Målsäganden är den som blivit utsatt för brott eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada (20 kap. 8 § 4 st. rättegångsbalken (1942:740) [RB]). Om du blivit kallad som målsäganden till rättegången är du skyldig att komma dit. Du kan få vite utdömt om du i strid med kallelsen till domstolen underlåter att infinna dig, såvida du inte har laga förfall (32 kap. 6 § RB). Laga förfall kan tillexempel vara sjukdom (se 32 kap. 8 § RB).

Om du som målsäganden inte inställer dig till rättegången, och rätten anser att du bör höras, kan rättegången ställas in och bestämmas till en annan dag (46 kap. 2 § 1 st. p. 4 RB). Rättegången får dock påbörjas om det kan antas att du som målsäganden kan höras vid ett annat tillfälle som anses lämpligt (46 kap. 3 § 1 st. RB).

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare