FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2018

Märkbar och kännbar kränkning

Vad innebär en märkbar och kännbar kränkning ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kännbar och märkbar kränkning är två begrepp som vanligen används inom straffrätten för att utreda om straffansvar föreligger eller inte.

Kännbar och märkbar kränkning är synonyma till varandra, men kan användas i olika situationer. Kännbar kränkning är vanligt förekommande när det gäller fridskränkningsbrott. Det finns dock inte en uttrycklig definition föreskriven för begreppet, utan det är upp till domstolen att avgöra om det är en kännbar kränkning eller inte. I avgörandet NJA 2008 s. 94 förklaras ordet på följande sätt: "... ofredande som inte utgör handgripligt antastande - i princip att gärningen innebär en kännbar fridskränkning och därför också att gärningen uppfattas av den angripne" (se NJA 2017 s. 393). Det kan tolkas på så sätt att den som utsätts för kränkningen ska också uppfatta att det är det man utsätts för.

Märkbar kränkning kan beskrivas på följande sätt, den som upplever något kränkande måste göra den andra personen medveten om det för att det ska bli en märkbar kränkning. Vissa handlingar är dock att anses som uppenbart märkbart kränkande. Ett exempel där ordet används är NJA 2008 s. 946 där ett par filmas medan de hade sex utan att veta om det. Det ansågs inte vara ofredande eftersom en märkbar kränkning inte förelegat då paret inte varit medvetna om att de filmats.

Sammanfattningsvis finns det alltså inte en uttrycklig definition till begreppen. Det blir upp till domstolen att avgöra huruvida det rör sig om en kännbar/märkbar kränkning eller inte.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare