Måste äktenskapsförord bevittnas?

Hej

Jag har sedan en månad gift mig i New York med en man från Afrika som har ett två års visitingvisa i Amerika. Tänker på att jag missade att att ta med ett äktenskaps förord där han skulle ha skrivit under att han vid en ev skilsmässa senare här i Sverige inte kan ta med något från mitt hem. Jag har inte ännu skickat in äktenskaps licensen till skatteverket. Tänker att jag vill skicka honomdetta papper att skriva under först. Krävs det två vittnens underskrift med?

Hälsn

Gabriella de Vries

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken.

För att äktenskapsförordet ska vara giltigt krävs att:

- det ska vara skriftligt,

- det ska vara undertecknat av båda makarna,

- det ska vara ingivet för registrering hos skatteverket.

(7 kap. 3 § andra och tredje stycket äktenskapsbalken)

Äktenskapsförordet gäller från och med att ni ger in det till skatteverket. (7 kap. 3 § tredje och fjärde stycket äktenskapsbalken)

Förr fanns det även ett krav på två vittnens underskrift, men det kravet har tagits bort.

Svaret på din fråga är alltå nej, det behövs inte två vittnens underskrift.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått svar på det du undrade över. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare