Måste allt skiftas samtidigt vid arvskifte?

Min syster och jag skall skifta ett arv bestående av bankmedel samt en mindre jordbruksfastighet.

Måste allt skiftas samtidigt, eller kan bankmedlen skiftas separat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett arvskifte är ett privat avtal mellan personerna som ska ta del i arvet. (23 kap. 1 § & 4 § ÄB) Arvskiftet måste inte vara klart inom en viss tid och det finns inget krav på att allt måste skiftas samtidigt förutsatt att ni inte själva kommit överens om det. Det finns dock en speciell regel avseende jordbruksfastighet enligt vilken jordbruksfastigheten måste skiftas inom 4 år från det att dödsfallet inträffade. (18 kap. 7 § ÄB).

Svaret på din fråga är alltså att allt inte måste skiftas samtidigt och att bankmedlen kan skiftas separat.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt eller om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare