FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt13/02/2018

Måste en pastor betala skatt för s k kärleksgåvor, frivilliga gåvor, som pastorn fårför predikan?

Många som predikar lever dels på religiösa 'kärleksgåvor', dvs av pengar som är frivilliga gåvor, som personen brukar hur hen vill. Min fråga är om de måste betala skatt för detta?

Den totala summan kan bli rätt mycket. Vanligt att få när predikanten reser utomlands till olika församlingar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är ja, den som predikar måste betala skatt i anledning av gåvorna.

Frågan regleras i inkomstlagen.

I 10 kap 1 § inkomstskattelagen anges att inkomster på grund av anställning, uppdrag eller inkomstbringande verksamhet av tillfällig natur utgör s k inkomst av tjänst. Enligt rättspraxis från högsta förvaltningsdomstolen spelar det ingen roll att man kallar ersättning för gåvor, när någon får ersättning på grund av en prestation.

Eftersom den som predikar får gåvorna just på grund av en prestation, en predikan, så är gåvorna rättsligt sett inkomst av tjänst.

Predikanten ska därför deklarera gåvorna som inkomst av tjänst.

Huvudregeln för den som bor i Sverige är att man ska betala skatt i Sverige, även om inkomsten kommer från utlandet, enligt 3 kap. 3 och 8 § inkomstskattelagen.

Om man predikat utomlands, så kan det dock vara så att Sverige har ett s k dubbelbeskattningsavtal med det landet. Dubbelbeskattningsavtal finns till för att undvika att man beskattas i båda länderna. Det är olika för olika länder vad som gäller. Det är då viktigt att ta reda på vad som gäller för ett specifikt land genom att läsa på skatteverkets hemsida eller att kontakta skatteverket om man inte förstår informationen på deras hemsida. I vissa fall ska man då inte betala skatt i Sverige, men istället betala skatt i landet där man predikat.

Sammanfattningsvis så är svaret alltså att den som predikar och får gåvor för predikan ska deklarera gåvorna som tjänsteinkomst. I de fall man predikat utomlands bör man ta reda på om man ska betala skatt i Sverige eller utomlands, eftersom det kan vara olika från fall till fall.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare