FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/12/2017

Måste jag berätta för den biologiska pappan och kan min sambo adoptera barnet?

Jag har en son på snart 2 år som är fosterhemsplacerad enligt LVU och det är inte helt hundra på om den biologiska pappan någonsin kommer få veta att han är pappa till mitt barn och om det visar sig att fadern är okänd skulle då min sambo asoptera honom och ta på sig fadersrollen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När socialtjänsten utreder vem som är pappa till barnet har du en juridisk skyldighet att hjälpa till vid utredningen, för din sons skull. Vet du vem som är pappa till ditt barn så måste du uppge det, 2 kap 1 §, 4 § föräldrabalken.
Din son har rätt att få veta vem hans biologiska pappa är. Din sons pappa är också skyldig att betala underhållsbidrag. Låter du medvetet bli att säga vem pappan är så kan konsekvensen bli att sonen inte får underhållsstöd av staten.

Ytterst är det domstolen som avgör om det är lämpligt att adoption sker. Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen, 4 kap 6 § föräldrabalken.
Jag känner inte till omständigheterna i ditt fall men eftersom ditt barn är fosterhemsplacerad enligt LVU så skulle det kanske vara bra för er situation om din sambo kunde adoptera din son och hjälpa till att ta hand om honom.

I nuläget kan dock din inte sambo få adoptera barnet. I Sverige krävs nämligen att man är ensamstående eller gift för att man ska få adoptera, 4 kap 4 § föräldrabalken. Utöver det så behöver också antingen fadern anses vara okänd eller din sons biologiska far gå med på det, förutsatt att han har del i vårdnaden, 4 kap 5 a § föräldrabalken. Även om din sons biologiska far inte har del i vårdnaden så ska han höras av domstolen innan beslutet tas, 4 kap 10 § 3 stycket föräldrabalken.

I ditt fall har din sons pappa inte blivit fastställd och han har inte fått möjlighet att vara med i vårdnaden av barnet. Den biten måste bli färdigutredd först innan en frågan om adoption blir aktuell.

För din sons skull så rekommenderar jag att du tar kontakt med hans biologiska pappa och berättar för honom. Jag råder dig också att ta kontakt med socialtjänsten i din kommun för att få hjälp och råd.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare