FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/02/2018

Måste jag ställa upp för mitt ex när hen har barnen?

Hej!

Mitt ex vill att jag ska finnas tillgänglig om hen behöver hjälp då den har barnen, växelboende.

Måste jag ställa upp att finnas där , blir låst i mitt liv.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du om du juridiskt sett måste finnas där för ditt ex, alltså att ställa upp när han/hon ber dig. Det finns i lagen inget reglerat om att man måste ställa upp för en person. Enligt lagen har du alltså ingen skyldighet att ställa upp när ditt ex ber dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Rådgivare