FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/09/2018

måste man fullgöra ett bindande köpeavtal?

Hej. Om jag har skrivit att A får köpa hö utav mig, och jag sen inte säljer till A. Kan jag bli åtalad då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall du erbjudit att sälja hö till A och sedan inte vill sälja så har det inte uppstått ett bindande avtal om du sedan skulle ångra dig och ta tillbaka ditt erbjudande innan A har tackat ja. För att bindande avtal ska uppstå krävs det ett anbud och en accept som följer.

I detta fall rör det sig om en köprättslig fråga och ifall det skulle finnas ett bindande avtal är du skyldig att sälja. Enligt 22§ Köplagen (KöpL) Se lagen här kan köparen kräva att du säljer höet eller häva köpet. Dessutom kan köparen kräva eventuellt skadestånd.

I 23§ KöpL står det att du som säljare inte behöver sälja höet till A ifall det skulle föreligga ett hinder som du inte kan övervinna eller om försäljningen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att du fullgör köpet. Ifall köparen enkelt kan köpa hö någon annanstans för samma pris och det skulle vara väldigt svårt och dyrt för dig att göra försäljningen så behöver du nog inte sälja hö. Ribban är dock ganska tufft och du får förmodligen sälja höet även om du går med lite förlust.

Som tidigare nämnt kan köparen häva köpet och då behöver du inte sälja höet. När det kommer till skadestånd har köparen rätt till ersättning för den skada han lider genom att du inte kan sälja till honom. Detta framgår av 27§ KöpL. Dock behöver du inte betala skadestånd ifall anledningen till att du inte kan sälja höet beror på någonting utanför din kontroll som du inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och var följder du inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Det är ett ganska tufft krav vilket innebär att man i extrema situationer som helt oväntade naturkatastrofer kan undkomma skadeståndsansvar. Dock är man bara skyldig att betala skadestånd för skada som köparen har lidit. Man talar om ekonomisk skada. Ifall du sagt till köparen att du inte kan sälja höet och köparen enkelt kan köpa höet från någon annan så lär skadan vara ganska liten eller ingen.

I slutändan kan du alltid prata med köparen. Köplagen är inte tvingande och om ni kan komma överens om någonting annat så gäller det som ni kommer överens om.

Hoppas det blev lite tydligare. Lycka till!

Richard FiskesundRådgivare